fredag den 7. februar 2014

Cheesecake LCHF style

Hoooold nu fast en lækker kage jeg skal dele med jer. Lavede den for første gang da jeg skulle sige farvel til mit ellers elskede praktik sted, kirurgisk ambulatorium. Er trods alt dem der har givet mig kendskab til LCHF så var da kun det eneste rigtige at lave dem en kage af de principper.  Jeg havde slet ikke bagt LCHF'er kager så uanset hvad jeg kastede mig ud i ville det være med usikkerhed om resultatet :-D
Nu har jeg lavet den to gange og tror en 3 gang ville ende perfekt. Første gang blev bunden for tynd, her anden gang for lidt lime smag.

Nå men I vil nok bare gerne have fingrene i opskriften så må hellere dele :-)
Kagen laves af to omgange. Først bunden så cheesen 
Bund: 
2 æg, 100g mørk chokolade, 1 teske vaniljepulver- og essens
125 g lurpak
170g hjemmemalet hasselnødder
3 spsk Sukrin
Smelt smør og chokoladen i en gryde, lad det ikke blive for varmt. Mens det afkøle maler du hasselnødderne. Derefter tilsætter du de pisket æg til chokoladen,
 essens, vaniljepulveret og sukrin blandes ligeledes i. 


Bunden bages i ovnen på 180 grader varmluft i ca. 15 min. Lad den afkøle et koldt sted mens du laver fyldet. 

Fyld:
6 Husblas
2 dl vand
saften fra 2 lime og skallen også (husk og køb økologiske)
100 g Sukrin
1 pakke philadelphia
250 g creme fraise 38%
1/4 l fløde 38%
1 tsk vaniljeessens

Læg husblasene i koldt vand først så de kan blive bløde som det første. Bring vandet i kog, tilsæt lime skræl og saften samt 20 g af de 100g Sukrin. Bring det i kog og vrid husblasene fra det kolde vand og put i det varme vand. Pisk rigtig godt. Lad det afkøle.
Blad p
hiladelphia, fløden og creme fraisen. Pisk med håndmixer indtil det tager form som flødeskum.
Tilsæt det afkølet limevand og vend det sammen.
Stil det i køleskabet mens bunden også bliver hel kold.
Når det har stået i køleskabet i 30 min ca. kan det hældes op på bunden.
Stil den på køl i 4 timer. Kan med fordel lægges i fryseren 1½ time.


Pynt med revet chokolade og limeskal .

Velbekomme - en rigtig fredagskage :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar