onsdag den 12. februar 2014

Hjemmelavet FLØDEIS - med hindbær og blåbær og pandekager

IS..... Jeg er ikke den største fan af is men det er Jesper. Han elsker is og kunne inden LCHF, sagtens kværne en trefarvet liter is.. Haha...
Dette skal også være en fornøjelse for ham, så har besluttet mig for at kaste mig ud i dette projekt.
Hindbær-is - LCHF style

Jeg har da førhen lavet is, så tænker jeg skal ud i de samme ingredienser men erstatte sukker med sukrin. Nu tager jeg jer direkte med i mit projekt, skriver undervejs jeg laver isen - havde der været web-cam var det nærmest BigBrother :-D eller noget...

Nå... Jeg har smidt 300 g hindbær i en gryde sammen med 450 g blåbær, her tilsætter jeg lidt vand i bunden af gryden og 3 spsk sukrin gold (må lige smage til senere om det er passende) - lader dem koge et par min.
Æggeblommer skal dertil og jeg kommer 8 stk - dem har jeg købt pasteuriserede = 4 bære. De 8 blommer pisker jeg med 4 spsk Sukrin

Gold og Philadelphia.
½ L fløde pisker jeg med 2 tsk vaniljepulver, til fløden er stiv.
Så pisker jeg de 6 hvider stiv - skålen skal kunne vende på hovedet :-)
De piskede blommer, Philadelphiaen og sukrinen vendes nu med flødeskummet - jeg bruger altid dejskraberen når jeg vender den slags forsigtigt sammen. Derefter vender jeg de stive æggehvider op i - ligeledes med dejskraberen.

Så hælder jeg isen i fryse poser, med lidt plads til overs i posen - for hver 30 min de næste 2-3 timer (alt efter hvor meget ens fryser, fryser). Indtil det er en tyk masse der er svær at mose rundg i posen.
Det er for at undgå at isen bliver krystaliseret. Den bliver mere rigtig som is - specielt flødeis :-) Det var lidt anstrengende at rende frem og tilbage, især fordi jeg kom for sent i gang og sidder nu og er vældig træt her kl 21.30 - men jeg ved, at resultatet bliver MEGET bedre af det..........


---> det var det sidste jeg skrev i går :-D helt live blev det så ikke da jeg faldt i søvn og isen blev aldrig most rundt som planlagt OG min is blev krystalliseret :-/ MEN smagen var fantastisk. Spiste lidt her i eftermiddag :-)
Så godt råd - start om formiddagen/middagen. Oplevede også mit is først begyndte at fryse efter 1 time, sådan ude i enderne af posen, trods jeg trykkede super frys. :-) men ærøv dig fremad og hav tålmodighed så bliver isen så lækker.


Endelig opskrift
450 g blåbær
300 g Hindbær
2 spsk Sukrin Gold
En sjat vand i bunden af gryden

½ L fløde
6 spsk Sukrin Gold
Philadelphia 1 alm pakke
8 blommer
6 hvider
God håndfuld mynte blade


2 tsk peppermynter aroma
Synes man det bliver for dyrt så undvære æggehviderne. Eller brug almindelig æg og del op. :-)

Til IS hører der PANDEKAGER til...


Indhold på isen - udregnet fra til ca. 12 personer:
Kcal 120
Fedt 8 g
Protein 4 g
Kulhydrat 11g
Heraf sukker 0



ca. 6-8 små pandekager: (Alt efter str og tykkelse.)
4 æg
150 g Hytteost 4%
100 g græsk yoghurt 10%
2 spsk HUSK
2 tsk Sukrin Gold
1 tsk Kardemomme
2 tsk chiafrø(kan undværes)


Blend æg, hytteost og græsk y. sammen. Kom resten i og blend igen. Lad det lige hvile 5 min - gør panden varm i mens.
Her bruger jeg 1 dl pr pangekage ca.
Vend den først når dejen er fast på den øverste side.
Steg i kokosolie/smør og put gerne lidt på panden hver gang :-)
Indhold pr pandekage - udregnet fra 7 pandekager
Kcal 106
Fedt 7 g
Protein 9 g
Kulhydrat 7 g
Heraf sukker 0 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar