søndag den 9. februar 2014

Søndags brunch


Åhh jeg er jo typen der elsker at bage boller i weekenderne til min lille familie. Jeg har købt en ret så dyr Kenwood køkkenmaskine og den bliver bare brugt ALT for lidt nu hvor jeg spiser LCHF.
Så jeg har ledt og søgt lidt på forskellige opskrifter på boller. Lavede nogle forleden og de hævede ikke og smagte for meget af æg, synes jeg.
Men jeg har mixet lidt af sammen af de eksempler jeg har fundet og hold nu fast de boller er fantastiske. Mine brunch pandekager blev desværre ikke den rette konsistens, som forleden dag, men ak ja - kunne heller ikke spise mere :-) 


Dette er indgredienserne PLUS chiafrø.
6 æg
1½ dl kokosmælk
1 dl fløde 38%
½ dl chiafrø (kan erstattes af f.eks hørfrø)
75 g kokosmel
45 g HUSK
2 tsk bagepulver(med top)
Et drys salt
 
Æggene piskes og fløden kommes i piskes - synes jeg havde fornemmelsen af at det bliver lidt tykkere i konsistens. Så tilsatte jeg kokosmælken og chiafrøene.
Mel, husk, bagepulver og salt til sidst og så tager dejen form til det faste.
Tænd oven og lad dejen hvile i mens - ca. 10 min. Form dem, op på en bageplade og pensel dem med æg.

200 grader i ca. 15 min.

Dejen var meget anderledes end sidst og kunne nemt formes som boller, fugtede dog mine hænder med vand alligevel. Bollerne bliver ikke ret store, fik 12 stk ud af dem. Men mit formål er heller ikke er finde et alternativ for daglige og store brød indtag, men som til en søndagsbrunch eller en morgenbolle på de travle dage.

Indhold pr boller ved 12 stk:
Kcal 138
Kulhydrater 5 g
Sukker heraf 1 g
Fedt 11g
Protein 4 g

Mmmmm åh ja.. Det var lækkert og mættene.
Blød kogt æg, morgenbolle, spegepølse, havarti, rest salat fra i går- spidskål, rødkål, græskarkerne, tomater og advokadoolie. I koppen var der græsk yoghurt, kokosmælk, vaniljepulver og min hjemmelavet mûsli.

Lad mig vide hvad I synes om bollerne :-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar