lørdag den 15. februar 2014

Hjemmelavet Mysli

I starten da jeg var startede på LCHF blev jeg ret hurtig træt af æg og søgte mod græsk yoghurt med en eller anden topping. Flere LCHF blogs har en opskrift på mysli så helt sikkert fra mit surfen rundt min inspiration er kommet.

Det er på øjemål og alt efter hvad man mest er til, men ingredienserne er:
Hasselnødder
Mandler
Kokos i flager
Kokosolie
Vaniljepulver
Hørfrø

Billede skal nok komme op senere, da jeg skal have lavet en ny portion.

Alt efter hvor meget man skal lave men så 2 store spsk kokosolie på panden, lad det smelte, kom nødder, kokos og hørfrø op på og vend det deri. Hæld ligeledes vaniljepulver udover og vend det godt. Det skal være sådan det er godt vendt i olien og være lidt ekstra olievæde. Så kommer man det over på en brandeplade og hælder alt ekstra olie med over. Sætter ovnen på 100 grader og lader det bage i en 20 min.
Man kan tilsætte alt andet man finder lækkert. Valnødder eller måske paranødder.  Alt efter hvor striks man er, må man kigge på kulhydrat indholdet.

Hæld det over i en lufttæt beholder og lad det køle af. Olien får mysli'en til at at blive semihård og crunchy. Vil man ha det sødere kan der tilføjes lidt sukrin når det er på panden, men det undlader jeg.

Til min mysli får jeg græsk yoghurt 10% med en stor og større end en alm sjat fløde. Røre det rundt til det er jævnt og så kommer jeg en tsk. vaniljepulver i. Mysli ovenpå.

HUSK nu, skal du tabe dig, er det nok en god ide at lave en udregning over kulhydratindhold og DIN mysli så du ved hvor meget du kan smide henover.
Når jeg laver min portion skal jeg nok lave en udregning på min portion :-)

Der er en masse sundt fedt i mysli'en og fløden på 38% gør også sit til at holde en mæt.  

Min udregning for mit müsli, til ca 11 gange, med 325 g i alt og pr. portion er ca 30 g müsli:
Kcal 193
Fedt 18g
Protein 4 g
Kulhydrat 4 g
Heraf sukkker 1g


Ingen kommentarer:

Send en kommentar